HERMAN MAES
Herman Maes (Kinshasa, 1959) is een Belgische kunstenaar die woont en werkt in Hasselt (België) en Londen (UK). Zijn werk bestaat uit installaties, schilderijen, tekeningen en illustraties, en situeert zich op het grensgebied tussen abstractie, verbeelding en realiteit. == Biografie == Herman Maes groeide op in Kinshasa, Congo, in een artistieke familie. Zijn grootvader was Karel Maes, een pionier van de abstracte kunst in België. Zijn vader, Piet Maes, was een bekende meubelmaker. Op zijn zevende verhuisde hij naar België. Hij studeerde Schilderkunst aan de 'Provinciale Hogeschool Limburg' in Hasselt. Tijdens zijn tweede jaar, in 1979, won hij de Godecharleprijs voor Schilderkunst. Vanaf 1983 ging hij aan de slag als lesgever aan de 'Academie voor Beeldende Kunsten' in Heusden-Zolder. Herman Maes bleef naast het lesgeven actief in het artistieke milieu: hij stelde tentoon in binnen-en buitenland, en was lid als voorzitter en ondervoorzitter van de kunstenaarsorganisatie 'Nieuw Internationaal Cultureel Centrum ('Nicc', 2000-2004). Sinds 2009 woont en werkt hij in Hasselt en Londen. Herman Maes is eveneens curator van tentoonstellingen die handelen over de historische Avant-Garde in België. == Werk == Al van jongs af aan ervaart Herman Maes de realiteit als een synthese, het samenvallen van tegendelen. Hij gaat in de schilderkunst op zoek naar manieren om die veelheid uit te drukken (en heeft zich hierdoor bevrijd van het Modernisme, waar zijn grootvader Karel Maes een exponent van was). Herman Maes gebruikt hierbij het hele vocabularium van de schilderkunst. Hij is een postmodernist: hij sluit niets uit. Slechts de materie beperkt het resultaat. Zijn assemblages zijn gegroeid vanuit de behoefte om zijn schilderijen om te zetten in de realiteit. Ze zijn een mengvorm van bestaande voorwerpen die vervormd worden en zo hun eigenlijke betekenis verliezen. Net zoals zijn schilderijen en tekeningen, bestaan ook zijn installaties uit elementen die soms herkenbaar zijn, maar soms ook niet. Zo bevindt zijn werk zich voortdurend in die schemerzone: tussen abstractie, dromen en realiteit. Tussen suggereren en exact-zijn. Herman Maes gelooft niet in de verpersoonlijking van kunst, of het hebben van een persoonlijke stijl (die iedereen herkent). In zijn kunst vertrekt hij niet met een doel of vanuit een concept, en bestaat er geen verklaring waarom hij evolueert van het ene schilderij naar het volgende. Het is een voorwaarde voor vernieuwing in zijn werk. Ook hier speelt hij in dat schemergebied: wat is identiteit, wat is persoonlijkheid. Selection of solo exhibitions 1983, Provincial Museum of Comtemporary Art, Hasselt (B) 1984, Gallery 121, Antwerp (B) 1985, Gallery Baronian, Brussels (B) 1985, Gallery De Lege Ruimte, Bruges (B) 1987, Gallery Isy Brachot, Brussels (B) 1991, Gallery Quintus, Antwerp (B) 1992, Gallery Contempo Art Gallery, Eindhoven (NL) 1992, Gallery Wolf, Dusseldorf (D) 1994, Provincial Museum of Contemporary Art, Hasselt (B) 1996, Gallery Joanna Talbot 't Hoft, Maastricht (NL) 2008, Cultural Centre, Hasselt (B) 2009, Gallery Anne Mertens, Leuven (B) 2014, Cultural Centre Maasmechelen, Maasmechelen (B)2015, Hej Gallery, Hasselt (B) Selection of group exhibitions 1983, 'Diagonale', Montevideo, Kate Blacker, Frank Dornself, Niek Kemps, Wolfgang Luÿ, David Mach, Henk Visch, Erwin Wurm, Herman Maes, Antwerp (B) 1985, 'Sculpturaal Schilderen', Brakke Grond, Amsterdam (NL) 1986, 'Euregionale 1', Neue Galerie Sammlung Ludwig, Aachen (D) 1986, Ludwig Collectie, Kôln (D) 1988, Museum of Comtemporary Art (S.M.A.K), Gent (B) 1988, 'Die Leere mit Bedacht gefüllt', J. Fabre, B. Queeckers, L. Copers, L. Vandevelde, P.Sochaki, J. Geys, H. Maes, Gesellschaft für Aktuelle Kunst, Breemen (D) 1988, 'Le Cadavre Repris', B.W.A. Krakow (P) 1989, H. Maes, P. Sochaki, L. Vandevelde & 'Horus Archives of Sandor Kardos', Het Apollohuis, Eindhoven (NL) 1991, 'Kunst in Automat-Automaten Kunst', Gallery van der Milwe, Aachen (D) 1991, 'Die Natur Geht Irhen Weg', Gallery Signe, Aachen (D) 1992, 'Le Cadavre Repris', Gallery M, Berlin (D) 2000, 'Mo(u)veMENTS', Royal Museum of Fine Arts, Antwerp (B) 2010, 'Winter Exhibition', KD Art, Lowet de Wotrenge Fine Art, Antwerpen (B) 2011, 'Rue Julien Dulait', Gert Robijns & Art Assist, Fred Eerdekens, Philippe Van Snick, Vincent Geyskens, Rezi van Lankveld, Gert Robijns, Herman Maes, Charleroi (B) 2016, Gallery Dessers, Hasselt-Leuven (B) Bibliography Catalogue, 'Diagonale', edition: Montevideo, Antwerp, 1983 Catalogue, 'Kunst 80', edition: Departement Visual Arts, Ministry of the Flemish Community, 1984 Catalogue, 'Sculpturaal schilderen', edition: De Brakke Grond, Amsterdam, 1985 Catalogue, 'Noodzaken', edition: De Warande, Turnhout, 1985 Catalogue, 'Euregionale I', edition: Neue Galerie Sammlung Ludwig, Aachen, 1986 Catalogue, 'Op Goede Grond', edition: Provincial Museum, Hasselt, 1986 Catalogue, 'Jan Carlier, Walter Daems, Hugo Duchateau, Nina Haveman, Herman Maes', edition: Museum of Contemporary Art (S.M.A.K), Gent (1988) Catalogue, 'Die Lere Mit Bedacht gefüllt', edition: Gesellschaft für Aktuelle Kunst & Chosen with Care, Bremen, 1988 Catalogue, 'Terug naar Polen, de stand van zaken. Le Cadavre Repris', Brunssum, 1989 Catalogue, 'Herman Maes', edition: Quintus, Antwerp, 1991 Catalogue, 'Herman Maes', edition: Quintus, Antwerp, 1992 Catalogue, 'Herman Maes. Painting.', edition: Chosen with Care, Hasselt, 1992-1993 Catalogue, Herman Maes 1994', edition: Chosen with Care en Provincial Museum, Hasselt, 1994 Catalogue, 'De avond en de lamp', project of Dagmar Brozova, 1995 Catalogue, 'Herman Maes. Paintings and Drawings', edition: KBC Gallery, Leuven, 1999 Catalogue, 'Mo(u)veMENTS', edition: NICC, Antwerp, 2000 Artwork in possession of Province Limburg (B) S.M.A.K Gent (B) Flemish Community (B) Ludwig Collectie Kôln/Aachen (D) Museum of Fine Arts, Brussels (B) |